Samen sterk voor het Limburgse witte goud: Aspergegilde en In Noord-Limburg
Het aspergeseizoen is dé periode waarin Limburg laat zien waar het wereldwijd om bekendstaat: het witte goud. In Noord-Limburg komt die kracht mooi samen. Hier vind je niet alleen een hoge concentratie aspergetelers, maar ook een sterke samenwerking tussen periferie en andere partners die de regio op de kaart zetten. Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Aspergegilde Limburg en het platform In Noord-Limburg.
In Noord-Limburg is de afgelopen jaren gebouwd aan een krachtig regiomerk waarin acht gemeenten samen optrekken om de regio te promoten als aantrekkelijke bestemming voor bewoners én bezoekers.
Via het inspiratieplatform In Noord-Limburg wordt dit verhaal verteld: een regio waar natuur, cultuur, gastronomie en ondernemerschap samenkomen. Het doel is helder: bezoekers inspireren, ondernemers verbinden en Noord-Limburg als geheel sterker positioneren. Asperges spelen hierin een belangrijke rol.
Asperges als verbindend thema
Het aspergeseizoen is hét moment waarop Noord-Limburg tot leven komt. Op de velden begint de oogst en wordt het landschap letterlijk en figuurlijk gekleurd door het witte goud. In Noord-Limburg richt zich in deze periode op beleving rondom het witte goud. Via het platform zijn inmiddels meerdere inspirerende pagina’s ontwikkeld die bezoekers meenemen in het verhaal van de asperge. Deze aanpak sluit naadloos aan bij de visie van Aspergegilde: het versterken van de sector door samenwerking, kennisdeling en promotie.
Van veld naar beleving
Wat deze samenwerking bijzonder maakt, is dat de asperge niet alleen wordt gepresenteerd als product, maar als complete beleving.
Bezoekers worden uitgenodigd om:
- asperges rechtstreeks bij de teler te kopen
- te fietsen of wandelen langs aspergevelden
- te genieten van streekgerechten in lokale horeca
- te overnachten bij agrariërs of in de regio
Van boerenerf tot chefstafel: de reis van de asperge wordt zichtbaar en beleefbaar gemaakt. Hiermee ontstaat een sterke verbinding tussen landbouw, toerisme en gastvrijheid.
Verbinden binnen én buiten de sector
Voor Aspergegilde Limburg is deze samenwerking waardevol omdat het verder gaat dan promotie alleen. Het draagt bij aan:
- zichtbaarheid van telers en ketenpartners
- versterking van het regionale netwerk
- koppeling met toerisme en vrijetijdseconomie
Door aan te haken bij initiatieven als In Noord-Limburg ontstaat er meer slagkracht én bereik. Samen bouwen we aan een sterke toekomst voor het Limburgse witte goud: vanuit de regio, voor de regio en ver daarbuiten.
Meer nieuws
Het aspergeseizoen is dé periode waarin Limburg laat zien waar het wereldwijd om bekendstaat: het...
Minister-president Rob Jetten ontving uit handen van onze voorzitter John Schoeber een kistje asperges bij...
Tijdens de feestelijke seizoensopening van het aspergeseizoen is het Gouden Aspergemes uitgereikt aan Tren van...